Her får du et overblik over hele udstillingen med introduktion til kunstnerne og deres univers.
Klik [SE MERE] for at se værkerne i større gengivelse.
Send en besked i kontaktformularen for at reservere din favorit.
Rigtig god fornøjelse!
Eva Ammermann

Kariert und s/w
Feststehende Verhaltensweisen, setzen einen geordneten Umgang innerhalb der senkrechten und waagerechten Linien voraus.
Absicherung und Verfestigung stehen Linienüberschreibungen entgegen.
Die umgangssprachliche Bedeutung für „kariert“ wird im Wörterbuch mit „ohne Sinn und Verstand“ als Definition angeboten.
Des Weiteren bietet es Synonyme wie konfus, sinnlos, unlogisch und wirr an.
Eva Ammermann, 2019
Bildende Künstlerin
1978-83 Studium an der HAW in Hamburg
Einzel- und Gruppenausstellungen im In- und Ausland, sowie Projekte im (halb)öffentlichen Raum und interdisziplinäre Kunstprojekte.
Ausstellungen (Auswahl)
2019
Texturen der Verschwendung, Kulturforum Schleswig-Holstein-Haus, Schwerin [E]
Freie Lauenburgische Akademie für Wissenschaft und Kultur, Wentorf [E]
2018
KunstCamp, Lübeck [G]
2017
Artler, Lübeck [G]
Einstellungsraum, Hamburg [E]
2016
Neurotitan gallery, Berlin [G]



Eva Ammermann

Kariert und s/w
Feststehende Verhaltensweisen, setzen einen geordneten Umgang innerhalb der senkrechten und waagerechten Linien voraus.
Absicherung und Verfestigung stehen Linienüberschreibungen entgegen.
Die umgangssprachliche Bedeutung für „kariert“ wird im Wörterbuch mit „ohne Sinn und Verstand“ als Definition angeboten.
Des Weiteren bietet es Synonyme wie konfus, sinnlos, unlogisch und wirr an.
Eva Ammermann, 2019
–
Bildende Künstlerin
1978-83 Studium an der HAW in Hamburg
Einzel- und Gruppenausstellungen im In- und Ausland, sowie Projekte im (halb)öffentlichen Raum und interdisziplinäre Kunstprojekte.
Ausstellungen (Auswahl)
2019
Texturen der Verschwendung, Kulturforum Schleswig-Holstein-Haus, Schwerin [E]
Freie Lauenburgische Akademie für Wissenschaft und Kultur, Wentorf [E]
2018
KunstCamp, Lübeck [G]
2017
Artler, Lübeck [G]
Einstellungsraum, Hamburg [E]
2016
Neurotitan gallery, Berlin [G]



Rasmus Bjørn

I de seneste år har jeg arbejdet med maleriet som omdrejningspunkt.
Ofte genkendelige scener fra den nordiske natur. Mennesket er en central del af værkerne og indgår ofte som beskuer, malet uden på rammerne.
Landskaberne fremstår øde og nærmest golde.
Menneskene er isoleret og sammen skaber det en ensomhed og melankoli som er særlig for det nordiske og mine malerier.
Den seneste tid har jeg arbejdet på at reducere indholdet endnu mere, så der nærmest bare er en form for stilstand til stede.
De værker kan I møde nogen af her på årets online Grænselandsudstilling.
Uddannelse
1998-2003 Det Fynske Kunstakademi, Odense
Soloudstillinger
2018 Galerie L’Atelier, Sønderborg
2018 Galleri Grisk, Aarhus
2017 Galleri Jørgen Østergaard, Ikast
2016 RosGallery, Roskilde
2016 Galleri Oxholm, København
2015 Politikens Hus, København
2014 Between Nature & Darkness, Galleri Benoni
2014 Nordic Affair, Det Ny Kastet, Thisted
2014 High above and over the Treetops, Galleri B15
2013 Nordic Affair, Haderslev Kunstforening
2012 Damp Gallery, København
2011 Tusmørkefortællinger – Damp, København
2011 Suburban Twilight – Damp III, Kunsthallen Brandts, Odense
2010 City Life, SNYK – Skive Ny Kunstmuseum
2009 City Life, Kunstmuseet Brundlund Slot, Aabenraa
2008 Paradise Valley, Galleri Mogadishni, Valby
2007 Nature is Calling, Galleri Mogadishni, Aarhus
2006 The Hood, Galleri Mogadishni, Valby
Sweet to the Bone, Caren Golden Fine Art, New York
The Crib, Liste 06, Basel, Schweiz
2004 Nykredits Kunstforening, København
2003 Carrer Mode, Galleri Mogadishni, Valby




Rasmus Bjørn

I de seneste år har jeg arbejdet med maleriet som omdrejningspunkt.
Ofte genkendelige scener fra den nordiske natur. Mennesket er en central del af værkerne og indgår ofte som beskuer, malet uden på rammerne.
Landskaberne fremstår øde og nærmest golde.
Menneskene er isoleret og sammen skaber det en ensomhed og melankoli som er særlig for det nordiske og mine malerier.
Den seneste tid har jeg arbejdet på at reducere indholdet endnu mere, så der nærmest bare er en form for stilstand til stede.
De værker kan I møde nogen af her på årets online Grænselandsudstilling.
Uddannelse
1998-2003 Det Fynske Kunstakademi, Odense
Soloudstillinger
2018 Galerie L’Atelier, Sønderborg
2018 Galleri Grisk, Aarhus
2017 Galleri Jørgen Østergaard, Ikast
2016 RosGallery, Roskilde
2016 Galleri Oxholm, København
2015 Politikens Hus, København
2014 Between Nature & Darkness, Galleri Benoni
2014 Nordic Affair, Det Ny Kastet, Thisted
2014 High above and over the Treetops, Galleri B15
2013 Nordic Affair, Haderslev Kunstforening
2012 Damp Gallery, København
2011 Tusmørkefortællinger – Damp, København
2011 Suburban Twilight – Damp III, Kunsthallen Brandts, Odense
2010 City Life, SNYK – Skive Ny Kunstmuseum
2009 City Life, Kunstmuseet Brundlund Slot, Aabenraa
2008 Paradise Valley, Galleri Mogadishni, Valby
2007 Nature is Calling, Galleri Mogadishni, Aarhus
2006 The Hood, Galleri Mogadishni, Valby
Sweet to the Bone, Caren Golden Fine Art, New York
The Crib, Liste 06, Basel, Schweiz
2004 Nykredits Kunstforening, København
2003 Carrer Mode, Galleri Mogadishni, Valby




Søren Brøgger

Billedkunstner
Født 1977 i Aabenraa
Uddannelse
Det Fynske Kunstakademi, 1999-2004 v. Prof. Jesper Christiansen og Anette Abrahamsson
Legater
Ny Carlsbergfondens rejselegat 2001
Kjeld og Vera Schmidts Mindelegat
Sønderjyllands kunst og kulturpris 2006
Laver musikvideoer til genren synthwave på min youtubekanal neros77
https://www.youtube.com/user/neros77
Udstillinger
2020
Interdimensionale 2, Gammelgaard i Herlev
2019
Modnatur, Kunsthal ved siden af, Svendborg
Grænselandsudstillingen i Flensborg, Museumsberg Flensburg
Mandehørm, Galleri Sandberg, Odense
Grænselandsudstillingen 2019, Aabenraa
2018
Interdimensionale, Gammelgaard i Herlev
Grænselandsudstillingen 2018, Aabenraa
2017
IREALITETEN, Randers Kunst Museum
Grænselandsudstillingen 2017, Aabenraa



Søren Brøgger

Billedkunstner
Født 1977 i Aabenraa
Uddannelse
Det Fynske Kunstakademi, 1999-2004 v. Prof. Jesper Christiansen og Anette Abrahamsson
Legater
Ny Carlsbergfondens rejselegat 2001
Kjeld og Vera Schmidts Mindelegat
Sønderjyllands kunst og kulturpris 2006
Laver musikvideoer til genren synthwave på min youtubekanal neros77
https://www.youtube.com/user/neros77
Udstillinger
2020
Interdimensionale 2, Gammelgaard i Herlev
2019
Modnatur, Kunsthal ved siden af, Svendborg
Grænselandsudstillingen i Flensborg, Museumsberg Flensburg
Mandehørm, Galleri Sandberg, Odense
Grænselandsudstillingen 2019, Aabenraa
2018
Interdimensionale, Gammelgaard i Herlev
Grænselandsudstillingen 2018, Aabenraa
2017
IREALITETEN, Randers Kunst Museum
Grænselandsudstillingen 2017, Aabenraa



Menno Fahl

Das Werk des Malers und Bildhauers Menno Fahl steht ganz im Zeichen der Verwandlung. In romantischen und expressionistischen Traditionen gleichermaßen verwurzelt, gilt seine Intention einer Gestaltung, die den organischen Körper menschlicher oder animalischer Wesen entgrenzt, übersteigert und ins Skurrile oder Groteske hineintreibt. Das Entdecken archaischer Urkräfte, die Erkundung freier Formmöglichkeiten und die Umsetzung traumartiger Vorstellungen bilden sein Anliegen – immer gepaart mit einem Anflug von Humor und einem konstruktiv ausgerichteten Kunstwollen.
Fritz Jacobi, 2014
2010 Artist-in-Residence, Australien
Seit 1989 Einzel- und Gruppenausstellungen in Museen, Kunstvereinen und Galerien im In- und Ausland, darunter im Landesmuseum Schloss Gottorf, im Georg-Kolbe-Museum Berlin und in der Kunsthalle Karlsruhe






Menno Fahl

Das Werk des Malers und Bildhauers Menno Fahl steht ganz im Zeichen der Verwandlung. In romantischen und expressionistischen Traditionen gleichermaßen verwurzelt, gilt seine Intention einer Gestaltung, die den organischen Körper menschlicher oder animalischer Wesen entgrenzt, übersteigert und ins Skurrile oder Groteske hineintreibt. Das Entdecken archaischer Urkräfte, die Erkundung freier Formmöglichkeiten und die Umsetzung traumartiger Vorstellungen bilden sein Anliegen – immer gepaart mit einem Anflug von Humor und einem konstruktiv ausgerichteten Kunstwollen.
Fritz Jacobi, 2014
…
2010 Artist-in-Residence, Australien
Seit 1989 Einzel- und Gruppenausstellungen in Museen, Kunstvereinen und Galerien im In- und Ausland, darunter im Landesmuseum Schloss Gottorf, im Georg-Kolbe-Museum Berlin und in der Kunsthalle Karlsruhe






Iris Fridriksdottir

Jeg interesserer mig for, at synliggøre det vi ikke kan se, men mærker
Det der noget, som er så svært, at sætte ord på, har mine hænder altid haft en evne til, at vise mig. Jeg forstår det så godt nok stadig ikke, men i det mindste kan jeg se det foran mig.
Det synliggør og viser sig
Det drejer sig ikke længere om mig. Med alderen aflærer jeg mig kunstteorierne og føler større tryghed og styrke i blot, at gøre det der skal gøres. Jeg føler mig mere som en håndsrækning til værkets eget essens og udtryk.
Jeg træder tilbage og glædes
Uddannelse
1984-1986 Jan Van Eyck Academie, Maastricht, Holland
1980-1984 The Icelandic College of Art and Craft, Reykjavik
Gruppeudstillinger 2020
KRÆÆM dæla KRÆÆM, Multikulturhuset, Sønderborg
Skitseudstillingen SPEJLINGER, Multikulturhuset, Sønderborg
Grænse, Museet Holmen, Løgumkloster
Den Fynske Forårsudstillingen, SAK Kunstbygningen, Svendborg
Sønderborgudstillingen RADIUS, Multikulturhuset, Sønderborg
Gruppeudstillinger 2019
Grænse, Museumsberg Flensborg
Grænselandsudstillingen, Sønderjyllands Kunsthall, Aabenraa
Menneske & Klima, BkF, Xbunker Multikulturhuset, Sønderborg
TRANSFORMATIONEN (R, KUNSTVEREIN HAUS 8, Kiel
Mensch-Klima, Brunswiker Pavillon BBK-SH, Kiel
Medlem af
BKF, SIM, Sønderborgudstillingen, Grænselandsudstillingen






Iris Fridriksdottir

Jeg interesserer mig for, at synliggøre det vi ikke kan se, men mærker
Det der noget, som er så svært, at sætte ord på, har mine hænder altid haft en evne til, at vise mig. Jeg forstår det så godt nok stadig ikke, men i det mindste kan jeg se det foran mig.
Det synliggør og viser sig
Det drejer sig ikke længere om mig. Med alderen aflærer jeg mig kunstteorierne og føler større tryghed og styrke i blot, at gøre det der skal gøres. Jeg føler mig mere som en håndsrækning til værkets eget essens og udtryk.
Jeg træder tilbage og glædes
–
Uddannelse
1984-1986 Jan Van Eyck Academie, Maastricht, Holland
1980-1984 The Icelandic College of Art and Craft, Reykjavik
Gruppeudstillinger 2020
KRÆÆM dæla KRÆÆM, Multikulturhuset, Sønderborg
Skitseudstillingen SPEJLINGER, Multikulturhuset, Sønderborg
Grænse, Museet Holmen, Løgumkloster
Den Fynske Forårsudstillingen, SAK Kunstbygningen, Svendborg
Sønderborgudstillingen RADIUS, Multikulturhuset, Sønderborg
Gruppeudstillinger 2019
Grænse, Museumsberg Flensborg
Grænselandsudstillingen, Sønderjyllands Kunsthall, Aabenraa
Menneske & Klima, BkF, Xbunker Multikulturhuset, Sønderborg
TRANSFORMATIONEN (R, KUNSTVEREIN HAUS 8, Kiel
Mensch-Klima, Brunswiker Pavillon BBK-SH, Kiel
Medlem af
BKF, SIM, Sønderborgudstillingen, Grænselandsudstillingen






Elmar Jacob

“Wie viele meiner Arbeiten liegt auch diese angesiedelt im Grenzbereich zwischen Traum und Wirklichkeit, offen zugleich für Fiktionalität und Historie.”
–
1963 geboren in Aachen
Education
1986-92 Muthesius Kunst- hochschule, Kiel
Selected Solo Shows
2017/12/09/06 Galerie Lüth, Husum
2017/2009 Galerie Bauchhund Salonlabor, Berlin
2015 Das Atelier, Kiel
2015 Galerie Genscher/Park, Hamburg. Bunker-D, Kiel
2013 Galerie Freiraum 21, Berlin
2006 Galerie Stewner, Lübeck
2004 Galerie Renate Kammer, Hamburg
Selected Group Shows
2019 Haus 8, Kiel / besuch III, Sønderborg
2018 Grenzlandausstellung (jährl.s. 2014), Aabenraa
2017 Die Nacht, der Tag. Freya-Fra- hm-Hs., Laboe
2016 Stadtmomente. Kunstverein Elmshorn
2015 Fantasia. X- Bunker, Sønderborg
2014/13 Landesschau Schleswig- Holsteinischer Künstler, Eutin/Schleswig
2009 Anonyme Zeichner 10



Elmar Jacob

“Wie viele meiner Arbeiten liegt auch diese angesiedelt im Grenzbereich zwischen Traum und Wirklichkeit, offen zugleich für Fiktionalität und Historie.”
–
1963 geboren in Aachen
Education
1986-92 Muthesius Kunst- hochschule, Kiel
Selected Solo Shows
2017/12/09/06 Galerie Lüth, Husum
2017/2009 Galerie Bauchhund Salonlabor, Berlin
2015 Das Atelier, Kiel
2015 Galerie Genscher/Park, Hamburg. Bunker-D, Kiel
2013 Galerie Freiraum 21, Berlin
2006 Galerie Stewner, Lübeck
2004 Galerie Renate Kammer, Hamburg
Selected Group Shows
2019 Haus 8, Kiel / besuch III, Sønderborg
2018 Grenzlandausstellung (jährl.s. 2014), Aabenraa
2017 Die Nacht, der Tag. Freya-Fra- hm-Hs., Laboe
2016 Stadtmomente. Kunstverein Elmshorn
2015 Fantasia. X- Bunker, Sønderborg
2014/13 Landesschau Schleswig- Holsteinischer Künstler, Eutin/Schleswig
2009 Anonyme Zeichner 10



Ole Prip Hansen

Jeg holder meget af at male efter landskabet.
Landskabet, som vi alle skal passe godt på.
–
Født i Aabenraa
Uddannelselse
Det Kongelige Danske Kunstakademi 1968-74 hos professor Palle Nielsen, Egill Jacobsen og Søren Hjort Nielsen
Medlem af
Corner Udstillingen
Kunstnersamfundet
Grænselandsudstillingen
BKF
Repræsenteret på
Kastrupgårdsamlingen
Trapholt Kunstmuseum
Tistrupsamlingen
Vejle Kunstmuseum
Tønder Kunstmuseum
Kunstmuseet Brundlund Slot
Arbejdermuseet
Skovgaard Museet i Viborg






Ole Prip Hansen

Jeg holder meget af at male efter landskabet.
Landskabet, som vi alle skal passe godt på.
–
Født i Aabenraa
Uddannelselse
Det Kongelige Danske Kunstakademi 1968-74 hos professor Palle Nielsen, Egill Jacobsen og Søren Hjort Nielsen
Medlem af
Corner Udstillingen
Kunstnersamfundet
Grænselandsudstillingen
BKF
Repræsenteret på
Kastrupgårdsamlingen
Trapholt Kunstmuseum
Tistrupsamlingen
Vejle Kunstmuseum
Tønder Kunstmuseum
Kunstmuseet Brundlund Slot
Arbejdermuseet
Skovgaard Museet i Viborg






Cora Korte

„… auch wenn wir uns dessen vielleicht nicht jeden Augenblick des Tages bewusst sind, so ist doch unser Leben fortwährend von Grenzen geprägt.
So sind da die Grenzen der Länder, aber auch die ihrer Kulturen… die geographischen Grenzen, physikalische Grenzen … intellektuelle Grenzen, emotionale Grenzen, körperliche Grenzen, anerzogene Grenzen, empfundene Grenzen… Grenzen des Wachstums, des Verstehens, des Erklärenkönnens, Grenzen des Glaubens, Grenzen des Ertragenkönnens … … das Aufzählen von möglichen Grenzen ließe sich wahrscheinlich grenzenlos fortsetzen … gemeinsam ist – vielleicht – allen Grenzen, daß es des Mutes bedarf, genauer hinzusehen, sich zu öffnen, bereit zu sein, Licht in das Dunkel des Nichtverstehens zu lassen, um zumindest, wenn vielleicht auch nur kleine… so doch offene „Grenzübergänge“ zu ermöglichen… …“






Cora Korte

„… auch wenn wir uns dessen vielleicht nicht jeden Augenblick des Tages bewusst sind, so ist doch unser Leben fortwährend von Grenzen geprägt.
So sind da die Grenzen der Länder, aber auch die ihrer Kulturen… die geographischen Grenzen, physikalische Grenzen … intellektuelle Grenzen, emotionale Grenzen, körperliche Grenzen, anerzogene Grenzen, empfundene Grenzen… Grenzen des Wachstums, des Verstehens, des Erklärenkönnens, Grenzen des Glaubens, Grenzen des Ertragenkönnens … … das Aufzählen von möglichen Grenzen ließe sich wahrscheinlich grenzenlos fortsetzen … gemeinsam ist – vielleicht – allen Grenzen, daß es des Mutes bedarf, genauer hinzusehen, sich zu öffnen, bereit zu sein, Licht in das Dunkel des Nichtverstehens zu lassen, um zumindest, wenn vielleicht auch nur kleine… so doch offene „Grenzübergänge“ zu ermöglichen… …“






Jesper Kristiansen

Jeg betragter i høj grad det kunstneriske arbejde med maleriet som en fysisk ting. På trods af evige formelle overvejelser om farver, tekstur, applikation mv lader maleriet sig aldrig udtænke.
Der må og skal foreligge en kamp – et fysisk livtag med billedet. Det er en nødvendighed, at det færdige billede kan fortælle mig noget, jeg ikke allerede ved. Det færdige billede må og skal være ’klogere’ end jeg.
Noget skal gå galt og bryde sammen undervejs i processen, fordi dette er et vilkår for den menneskelige eksistens.
–
Uddannelse
Det Fynske Kunstakademi, Odense, 1996-2001
(Foto: Claus Thorsted, Jyske Vestkysten)
Udstillinger
2020
Krææm dælla Krææm, Multikulturhuset, Sønderborg
Radius – Sønderborgudstillingen, Multikulturhuset, Sønderborg
Grenze, Grænse, Granitsa, Museet Holmen, Løgumkloster
2019
Grenze, Grænse, Granitsa, Museumsberg, Flensburg
Grænselandsudstillingen, Sønderjyllandshallen, Aabenraa
Haven, Nicolai Kunst & Design, Kolding
Billeder, Aabenraa Kunsthandel (solo)
Sønderborgudstillingen 2019, Multikulturhuset, Sønderborg
2018
Grænselandsudstillingen, Sønderjyllandshallen, Aabenraa
Sønderborgudstillingen 2018, Multikulturhuset, Sønderborg
Normalitet, Kolding Kunstforening, Nicolai Kunst & Design, Kolding (solo)




Jesper Kristiansen

(Foto: Claus Thorsted, Jyske Vestkysten)
Jeg betragter i høj grad det kunstneriske arbejde med maleriet som en fysisk ting. På trods af evige formelle overvejelser om farver, tekstur, applikation mv lader maleriet sig aldrig udtænke.
Der må og skal foreligge en kamp – et fysisk livtag med billedet. Det er en nødvendighed, at det færdige billede kan fortælle mig noget, jeg ikke allerede ved. Det færdige billede må og skal være ’klogere’ end jeg.
Noget skal gå galt og bryde sammen undervejs i processen, fordi dette er et vilkår for den menneskelige eksistens.
–
Uddannelse
Det Fynske Kunstakademi, Odense, 1996-2001
Udstillinger
2020
Krææm dælla Krææm, Multikulturhuset, Sønderborg
Radius – Sønderborgudstillingen, Multikulturhuset, Sønderborg
Grenze, Grænse, Granitsa, Museet Holmen, Løgumkloster
2019
Grenze, Grænse, Granitsa, Museumsberg, Flensburg
Grænselandsudstillingen, Sønderjyllandshallen, Aabenraa
Haven, Nicolai Kunst & Design, Kolding
Billeder, Aabenraa Kunsthandel (solo)
Sønderborgudstillingen 2019, Multikulturhuset, Sønderborg
2018
Grænselandsudstillingen, Sønderjyllandshallen, Aabenraa
Sønderborgudstillingen 2018, Multikulturhuset, Sønderborg
Normalitet, Kolding Kunstforening, Nicolai Kunst & Design, Kolding (solo)




Morten Krogsgård

Gensyn med motivet fra en valgplakat fra 1920, Lurblæseren på broen, som her i serien møder et populært motiv fra et plakatgenren i dette år, 100 år efter lurblæseren, nemlig mikroskopbilledet af et virus navngivet efter kronen.
Født i 1972
Uddannelse
Det Fynske Kunstakademi:
Malerskolen, Erik A. Frandsen (1996-1999)
Projektafdelingen, Jens Haaning (-2000)
Malerskolen, Jesper Christiansen og Anette Abrahamsen (2001-2002)
–
Sønderjyllands kunstskole 1993-94
Udstillinger
Blandt udstillingsvirket tæller en række Grænselandsudstillinger i 2007, 2009, 2010, 2011, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019
Medlem af
BKF, Hollufgaard med flere
Medejer af
KrogMen udstillingsteknik og artservice






Morten Krogsgård

Gensyn med motivet fra en valgplakat fra 1920, Lurblæseren på broen, som her i serien møder et populært motiv fra et plakatgenren i dette år, 100 år efter lurblæseren, nemlig mikroskopbilledet af et virus navngivet efter kronen.
–
Født i 1972
Uddannelse
Det Fynske Kunstakademi:
Malerskolen, Erik A. Frandsen (1996-1999)
Projektafdelingen, Jens Haaning (-2000)
Malerskolen, Jesper Christiansen og Anette Abrahamsen (2001-2002)
–
Sønderjyllands kunstskole 1993-94
Udstillinger
Blandt udstillingsvirket tæller en række Grænselandsudstillinger i 2007, 2009, 2010, 2011, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019
Medlem af
BKF, Hollufgaard med flere
Medejer af
KrogMen udstillingsteknik og artservice






Hans Lembrecht Madsen

I mine skulpturer anvender jeg grundformer som hus, port, stele. Etruskerne brugte disse motiver i deres gravkunst, og de er til stadig inspiration.
Jeg tager afsæt i disse motiver (trappe, åbninger og andre lån fra arkitekturen). Uden at gentage de gamle tings betydning. Jeg kan således ”skrive videre” på de klassiske kontraster, og det rummer som et ikon plads til mine egne fortolkninger og associationer.
Grundlæggende arbejder jeg med hele tiden at skærpe fantasien og evnen til at forudse det uventede.
Mine materialer er granit, marmor, stål, træ og bronze.
Født 1943 i Gram, Sønderjylland
Uddannelse
Jeg er autodidakt billedhugger med videre uddannelse i Pietrasanta og Volterra i Italien. Hertil kommer studierejser til Island, Ægypten og Frankrig, et legatophold på Det danske Akademi i Rom samt ophold i Berlin i JyllandsPostens legatlejlighed. Jeg etablerede værksted i Frankrig år 2000.
Udvalgte værker i offentligt rum
Kirkeopgaver: Høje Kolstrup Kirke og Ensted kirke i Aabenraa
Rundkørselsopgaver: ved Novo Nordisk, Kalundborg og Aabenraa N afkørsel 70
Øvrige værker
Se mere om offentlige og private værker samt udstillinger på www.hanslembrechtmadsen.dk






Hans Lembrecht Madsen

I mine skulpturer anvender jeg grundformer som hus, port, stele. Etruskerne brugte disse motiver i deres gravkunst, og de er til stadig inspiration.
Jeg tager afsæt i disse motiver (trappe, åbninger og andre lån fra arkitekturen). Uden at gentage de gamle tings betydning. Jeg kan således ”skrive videre” på de klassiske kontraster, og det rummer som et ikon plads til mine egne fortolkninger og associationer.
Grundlæggende arbejder jeg med hele tiden at skærpe fantasien og evnen til at forudse det uventede.
Mine materialer er granit, marmor, stål, træ og bronze.
–
Født 1943 i Gram, Sønderjylland
Uddannelse
Jeg er autodidakt billedhugger med videre uddannelse i Pietrasanta og Volterra i Italien. Hertil kommer studierejser til Island, Ægypten og Frankrig, et legatophold på Det danske Akademi i Rom samt ophold i Berlin i JyllandsPostens legatlejlighed. Jeg etablerede værksted i Frankrig år 2000.
Udvalgte værker i offentligt rum
Kirkeopgaver: Høje Kolstrup Kirke og Ensted kirke i Aabenraa
Rundkørselsopgaver: ved Novo Nordisk, Kalundborg og Aabenraa N afkørsel 70
Øvrige værker
Se mere om offentlige og private værker samt udstillinger på www.hanslembrechtmadsen.dk






Thomas Lunau

Thomas Lunau er en billedkunstner, der gerne går helt nye veje. Han er uddannet på Det Fynske Kunstakademi og har bl.a. haft den markante maler Jesper Christiansen som lærer.
Siden sin debut har Thomas Lunau, der er født i 1971, bevæget sig i en række eksperimenterende retninger. Han maler f.eks. ud fra fotografiske forlæg og er ikke bange for at lade farverne gå over i det disharmoniske og opskruede.
Hans billeder er farvestærke og næsten fluorescerende. Han bevæger sig hovedsageligt inden for et abstrakt univers, hvor der pludselig dukker uventede figurationer op. Der kan være noget futuristisk i den måde, han bygger sine scenerier op på. Under alle omstændigheder er Thomas Lunaus billeder pågående, intense og svagt foruroligende.
Ole Lindboe om Thomas Lunaus værker i bogen ‘Kunst til grænsen’
Billedkunstner
Født 1971
Uddannelse
Det Fynske Kunstakademi – malerskolen, ved professor Jesper Christiansen. www.detfynskekunstakademi.dk
Medlemskaber
Medlem af og formand for Sønderborg kommunes Kunstråd
Medlem af BKF Sydjylland (www.bkf.dk)
Medlem af Grænselandsudstillingen
Udvalgte udstillinger
Sydbank Kunstforening, Åbenrå, 2020
In retro – Thomas Lunau (solo), Nicolai kunst og kultur, Kolding, 2020
Grenze/Grænse – Museumsberg, Flensborg/Museet Holmen, Løgumkloster, 2020
Transformation, Kiel, 2019
Sønderborgudstillingen Sønderborg, 2018
Momentum ll, Janus Bygningen, Tistrup, 2017
Ein Künstler – Ein Werk, Det Danske Centralbibliotek, Flensburg, 2016
Momentum, Janusbygningen, 2015
Kvadrat, Kugle og Kube, Parken v. Kunstmuseet Brundlund Slot, 2015
Dust Trap lll, Varbergs Konsthall, 2015




Thomas Lunau

Thomas Lunau er en billedkunstner, der gerne går helt nye veje. Han er uddannet på Det Fynske Kunstakademi og har bl.a. haft den markante maler Jesper Christiansen som lærer.
Siden sin debut har Thomas Lunau, der er født i 1971, bevæget sig i en række eksperimenterende retninger. Han maler f.eks. ud fra fotografiske forlæg og er ikke bange for at lade farverne gå over i det disharmoniske og opskruede.
Hans billeder er farvestærke og næsten fluorescerende. Han bevæger sig hovedsageligt inden for et abstrakt univers, hvor der pludselig dukker uventede figurationer op. Der kan være noget futuristisk i den måde, han bygger sine scenerier op på. Under alle omstændigheder er Thomas Lunaus billeder pågående, intense og svagt foruroligende.
Ole Lindboe om Thomas Lunaus værker i bogen ‘Kunst til grænsen’
–
Billedkunstner
Født 1971
Uddannelse
Det Fynske Kunstakademi – malerskolen, ved professor Jesper Christiansen. www.detfynskekunstakademi.dk
Medlemskaber
Medlem af og formand for Sønderborg kommunes Kunstråd
Medlem af BKF Sydjylland (www.bkf.dk)
Medlem af Grænselandsudstillingen
Udvalgte udstillinger
Sydbank Kunstforening, Åbenrå, 2020
In retro – Thomas Lunau (solo), Nicolai kunst og kultur, Kolding, 2020
Grenze/Grænse – Museumsberg, Flensborg/Museet Holmen, Løgumkloster, 2020
Transformation, Kiel, 2019
Sønderborgudstillingen Sønderborg, 2018
Momentum ll, Janus Bygningen, Tistrup, 2017
Ein Künstler – Ein Werk, Det Danske Centralbibliotek, Flensburg, 2016
Momentum, Janusbygningen, 2015
Kvadrat, Kugle og Kube, Parken v. Kunstmuseet Brundlund Slot, 2015
Dust Trap lll, Varbergs Konsthall, 2015




Tine Bay Lührssen

RUMCOLLAGER 2020
Serier:
SPATIAL SETTING
LESS THAN A ROOM
I mine collager undersøger jeg forholdet mellem rum, linje og overflade og udvikler modulære strukturer og konstruktioner. Jeg sætter fragmenter og rumlige arrangementer sammen til tredimensionelle collager. Der opstår et hybridt billedrum med sektioner og overlapninger imellem kompositionselementerne.
Arbejdet er processuelt. Jeg tilføjer, dækker, bygger, deler, reducerer; det er bevidste og intuitive individuelle trin, der fører til billedet – en spænding mellem overflade og billedrum. Jeg er inspireret af elementer fra det offentlige rum: hængninger, barrierer, rækværk, tærskler, indlejringer – men det primære i processen er rummet: Opførelsen af et tomt rum er min efterforskning. Hvad er specielt ved et sted? Hvor kan jeg komme ind?
Født 1973 i Flensborg
Uddannelse
1997-2003 Hochschule für Bildende Künste, Hamburg
Udvalgte udstillinger
2020: Vestjyllandsudstillingen
2018: KARST Gallery Plymouth
2017: Kunstraum B Kiel
2016: Künstlerforum Bonn
2015: XBunker Sønderborg, Den Frie Udstillingsbygning København, Bakkehusmuseet Frederiksberg, Nivaagaards Malerisamling
2014: Janus Bygningen Tistrup, Museum Kunstpalast Düsseldorf
2012: Ringsted Galleriet, Silkeborg Bad
2011: Kunsthal Brænderigaarden Viborg 2010: Galleri Kant 2009: Den Frie København
Medlem af
Kunstnersamfundet, Billedhuggersektionen, København






Tine Bay Lührssen

RUMCOLLAGER 2020
Serier:
SPATIAL SETTING
LESS THAN A ROOM
I mine collager undersøger jeg forholdet mellem rum, linje og overflade og udvikler modulære strukturer og konstruktioner. Jeg sætter fragmenter og rumlige arrangementer sammen til tredimensionelle collager. Der opstår et hybridt billedrum med sektioner og overlapninger imellem kompositionselementerne.
Arbejdet er processuelt. Jeg tilføjer, dækker, bygger, deler, reducerer; det er bevidste og intuitive individuelle trin, der fører til billedet – en spænding mellem overflade og billedrum. Jeg er inspireret af elementer fra det offentlige rum: hængninger, barrierer, rækværk, tærskler, indlejringer – men det primære i processen er rummet: Opførelsen af et tomt rum er min efterforskning. Hvad er specielt ved et sted? Hvor kan jeg komme ind?
–
Født 1973 i Flensborg
Uddannelse
1997-2003 Hochschule für Bildende Künste, Hamburg
Udvalgte udstillinger
2020: Vestjyllandsudstillingen
2018: KARST Gallery Plymouth
2017: Kunstraum B Kiel
2016: Künstlerforum Bonn
2015: XBunker Sønderborg, Den Frie Udstillingsbygning København, Bakkehusmuseet Frederiksberg, Nivaagaards Malerisamling
2014: Janus Bygningen Tistrup, Museum Kunstpalast Düsseldorf
2012: Ringsted Galleriet, Silkeborg Bad
2011: Kunsthal Brænderigaarden Viborg 2010: Galleri Kant 2009: Den Frie København
Medlem af
Kunstnersamfundet, Billedhuggersektionen, København






Jes Mogensen

Jeg arbejder i to retninger: figuration med overmalet lyrisk abstraktion. Og figurative landskabelige menneskeskildringer.
Uddannelse
Kunstakademiet i København 1969-75 hos professorerne Egill Jacobsen, Ejler Bille (gæsteprofessor), Dan Sterup Hansen, Palle Nielsen og Helge Bertram.
Medlem af
Grænselandsudstillingen siden 1995
Udstillet sporadisk hos
Galerie MøllerWitt
Stalke out of Space / Sam Jedig
Mange kunstforeninger i Danmark
Forskellige lokaliteter i Nordtyskland






Jes Mogensen

Jeg arbejder i to retninger: figuration med overmalet lyrisk abstraktion. Og figurative landskabelige menneskeskildringer.
–
Uddannelse
Kunstakademiet i København 1969-75 hos professorerne Egill Jacobsen, Ejler Bille (gæsteprofessor), Dan Sterup Hansen, Palle Nielsen og Helge Bertram.
Medlem af
Grænselandsudstillingen siden 1995
Udstillet sporadisk hos
Galerie MøllerWitt
Stalke out of Space / Sam Jedig
Mange kunstforeninger i Danmark
Forskellige lokaliteter i Nordtyskland






Søren Møller

Billedkunstner
Født 1951 i Nakskov
Uddannelse
Det Kgl. Danske Kunstakademi 1971-77
Mogens Andersen, Addi Køpcke, Gunnar Aagaard Andersen, Dan Sterup Hansen, Helge Bertram, Poul Gammelbo.
Rådskælderen, den professorløse skole.
Kunstgruppen Lille Claus (med Ole Lambertsen & Torben Christensen)
Medstifter af STAR ARTISTS CORPORATION, aktioner på Statens Museum for Kunst, Thorvaldsens Samling, Kunstforeningen Gl. Strand, Louisiana mm. (med Torben Christensen, Allan Stabell, Carsten Nash, Henrik Pryds Bech m.fl)
Medstifter af tidsskriftet CRAS & forlaget ANAGRAM (med Poul Gammelbo, Bodil Damgaard, Ole Lambertsen & Torben Christensen)
Med i initiativer og grupperne omkring udstillingsstederne Galleri 38 og Kanal 2 Kbh.
Lektor ved AGS, Alssundgymnasiet i Sønderborg 1978-2015
Medstifter af Sønderjyllands Kunstakademi (i dag Sønderjyllands Kunstskole) 1979





Søren Møller

Billedkunstner
Født 1951 i Nakskov
Uddannelse
Det Kgl. Danske Kunstakademi 1971-77
Mogens Andersen, Addi Køpcke, Gunnar Aagaard Andersen, Dan Sterup Hansen, Helge Bertram, Poul Gammelbo.
Rådskælderen, den professorløse skole.
Kunstgruppen Lille Claus (med Ole Lambertsen & Torben Christensen)
Medstifter af STAR ARTISTS CORPORATION, aktioner på Statens Museum for Kunst, Thorvaldsens Samling, Kunstforeningen Gl. Strand, Louisiana mm. (med Torben Christensen, Allan Stabell, Carsten Nash, Henrik Pryds Bech m.fl)
Medstifter af tidsskriftet CRAS & forlaget ANAGRAM (med Poul Gammelbo, Bodil Damgaard, Ole Lambertsen & Torben Christensen)
Med i initiativer og grupperne omkring udstillingsstederne Galleri 38 og Kanal 2 Kbh.
Lektor ved AGS, Alssundgymnasiet i Sønderborg 1978-2015
Medstifter af Sønderjyllands Kunstakademi (i dag Sønderjyllands Kunstskole) 1979





Inka Sigel

I mit univers er alt svævende – intet er fastlåst – naturfragmenter spiller deres egen rytme i det flydende billedlandskab.
Jeg udfordrer det sete – opbygger og nedbryder i en lang dialog med maleriet. Jeg vil overraskes og min nysgerrighed skal være vakt.
–
Født i Flensborg 1967
Sydslesviger
Bosat i Danmark siden 1989
Uddannelse
Grafisk Skole Aarhus og Arkitektskole Aarhus
Debut
KE 1994
Medlemskaber
BKF
Grænselandsudstillingen
ProKK
OK 18
Repræsenteret af
Galleri Gl. Lejre
Galerie Parnasse Aarhus
Galleri Tønder
Udsmykninger
Indvielse af udsmykning – 2 glasmosaikker til Duborg Skolens Festsal i Flensborg i anledning af skolens 100-års-jubilæum oktober 2020. Glasudsmykningen er udført i samarbejde med Glasmester Per Steen Hebsgaard, Præstø.
Udstillinger
Zwischenland, Galleri Tønder, oktober 2020
Farvernes klang, Galerie Parnasse, Aarhus, marts-april 2021
Nordens lys, Galleri Sam, Billund, oktober-december 2021



Inka Sigel

I mit univers er alt svævende – intet er fastlåst – naturfragmenter spiller deres egen rytme i det flydende billedlandskab.
Jeg udfordrer det sete – opbygger og nedbryder i en lang dialog med maleriet. Jeg vil overraskes og min nysgerrighed skal være vakt.
–
Født i Flensborg 1967
Sydslesviger
Bosat i Danmark siden 1989
Uddannelse
Grafisk Skole Aarhus og Arkitektskole Aarhus
Debut
KE 1994
Medlemskaber
BKF
Grænselandsudstillingen
ProKK
OK 18
Repræsenteret af
Galleri Gl. Lejre
Galerie Parnasse Aarhus
Galleri Tønder
Udsmykninger
Indvielse af udsmykning – 2 glasmosaikker til Duborg Skolens Festsal i Flensborg i anledning af skolens 100-års-jubilæum oktober 2020. Glasudsmykningen er udført i samarbejde med Glasmester Per Steen Hebsgaard, Præstø.
Udstillinger
Zwischenland, Galleri Tønder, oktober 2020
Farvernes klang, Galerie Parnasse, Aarhus, marts-april 2021
Nordens lys, Galleri Sam, Billund, oktober-december 2021



Bente Sonne

Grænsen
Findes
Overskrides
Flytter sig
i os
Sten Kaalø, 2019
Født 1950 i København
Sønderjylland fra 1993
Uddannelse
1976 Opt. Danmarks Designskole
1996-84 v. Prof. Palle Nielsen
1997 Institut for Visuel Kommunikation, Designskolen Kolding
Medlemskaber
Fra 1995 medlem af Grænselandsudstillingen
Formand f. Grænselandsudstillingen fra 2006
Optaget i Kunstnersamfundet (www.akademiraadet.dk)
Arbejdsophold
Jordan 1976; Japan 1989; San Cataldo, Italien 1992
Udsmykninger
Aabenraa Rådhus, & Sønderborg Kommune m.fl.
Legater
Sasakawafonden, Gerhard Hennings Legat, Dronning Ingrids Fond, C.L. Davids Fond, KLINT Fonden, Emma Bærentzens Legat, Knud Højgårds Fond, Gangstedfonden, Dalhoff Larsens Fond, Legatophold i Svanekegården m.fl.






Bente Sonne

Grænsen
Findes
Overskrides
Flytter sig
i os
Sten Kaalø, 2019
–
Født 1950 i København
Sønderjylland fra 1993
Uddannelse
1976 Opt. Danmarks Designskole
1996-84 v. Prof. Palle Nielsen
1997 Institut for Visuel Kommunikation, Designskolen Kolding
Medlemskaber
Fra 1995 medlem af Grænselandsudstillingen
Formand f. Grænselandsudstillingen fra 2006
Optaget i Kunstnersamfundet (www.akademiraadet.dk)
Arbejdsophold
Jordan 1976; Japan 1989; San Cataldo, Italien 1992
Udsmykninger
Aabenraa Rådhus, & Sønderborg Kommune m.fl.
Legater
Sasakawafonden, Gerhard Hennings Legat, Dronning Ingrids Fond, C.L. Davids Fond, KLINT Fonden, Emma Bærentzens Legat, Knud Højgårds Fond, Gangstedfonden, Dalhoff Larsens Fond, Legatophold i Svanekegården m.fl.






Kristian Vodder Svensson
